Sök:

Sökresultat:

1289 Uppsatser om Traditionell förskola - Sida 1 av 86

?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng.

Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ dans i förskola och förskoleklass.

Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie

Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter.

LegolÄdan som social arena : Leksakens roll i fo?rskolebarns sociala samspel

Detta examensarbete handlar om hur fo?rskolebarn anva?nder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att underso?ka om och hur barn anva?nder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi sta?llde oss fra?gorna: Pa? vilket sa?tt kan vi se att barn anva?nder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns anva?ndande av LEGO i olika situationer? Va?r metod fo?r att underso?ka detta var videoobservationer pa? en fo?rskola. Barnen som deltog i studien var mellan tre och fem a?r gamla och sex stycken till antalet.

Orangeri + Förskola

Fo?rskolan +Uppgif ten:Uppgiften syftar till att ge ett planunderlag fo?r en ny fo?rskola. Fo?rskoleverksamheten ska kompletteras med flera funktioner fo?r att harmoniera ba?de med det urbana sam- manhanget sa? va?l som de sociala fo?rutsa?ttningarna. Fo?r att detal jplanen ska kunna a?ndras ma?ste platsen detal jstuderas vilket avses med uppgif ten, en fo?rskola + i Tantol- unden.Fra?gesta?llning:Min fra?gesta?llning har varit hur man skapar en trygg mil jo? fo?r barn at t va?xa upp i och vad a?r det som go?r att vi ka?nner oss trygga oavsett a?lder?Lo?sning:Genom att la?ta orangeriet sammanbinda fo?rskoleverksamheten vill jag skapa en symbol fo?r naturen som omfamnar barnen.

LÀmpliga anvÀndningsomrÄden för instrumentalundervisning pÄ distans: En intervjustudie kring instrumentallÀrares uppfattningar om distansundervisning

Syftet med studien har varit att undersöka instrumentallÀrares erfarenheter av undervisning pÄ distans, och vidare deras uppfattningar av huruvida webbaserad distansundervisning som lektionsform Àr lÀmplig som ersÀttning för- eller komplement till traditionell undervisning. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra instrumentallÀrare som arbetar med distansundervisning. Resultatet visar att distansundervisning bör anvÀndas som ett komplement till traditionell undervisning, men nÀr traditionell undervisning inte Àr möjlig kan distansundervisning anvÀndas som ersÀttning..

Kommer produktplacering att ersÀtta traditionell TV-reklam?

The reason for this essay is to investigate if productplacement will replace the traditionall advertising on TV..

Erfarna klÀttrares upplevelse av arousal och hantering av anxiety

Syftet med studien var att fÄ en djupare förstÄelse för vad som ger upphov till anxiety hos erfarna klÀttrare och hur de hanterar (coping) somatisk sÄvÀl som kognitiv anxiety vid traditionell klÀttring. Skiljer sig copingstrategierna mellan mÀn och kvinnor samt Àr det sökandet efter arousal som motiverar till traditionell klippklÀttring. En kvalitativ undersökning genomfördes med en semistrukturerad intervjuguide som underlag. Nio stycken erfarna klÀttrare (mÀn = 6, kvinnor = 3) mellan 23 och 46 Är (M = 33.4 Är) inom traditionell klÀttring intervjuades. Resultatet visade att alla klÀttrarna anvÀnde sig av positiv self-talk, medan visualisering endast anvÀndes av ett fÄtal som ett sÀtt att ÄterfÄ fokus och att samla sig.

Digital och traditionell skulptering i produktion: Digital ecorche

Denna rapport kommer att handla om mitt arbete att skapa en digital ecorche och jÀmföra traditionell och digital skulptering.och möjligheten att kombinera dem..

NÀr mobbningen följer med hem : En kvalitativ studie om skillnader mellan traditionell mobbning och nÀtmobbning

Syftet med detta examensarbete Àr det ska ge en fördjupad förstÄelse för skillnader mellan traditionell mobbning och nÀtmobbning. Jag ska ocksÄ studera hur utvalda pedagoger definierar dessa begrepp och hur de ser pÄ skillnaden mellan dem. Jag ska Àven undersöka hur utvalda skolor arbetar förebyggande mot traditionell mobbning respektive nÀtmobbning och om det görs pÄ olika sÀtt. Metoden i examensarbetet Àr kvalitativa, semistrukturerade intervjuer och urvalet bestÄr av sex kvinnliga verksamma pedagoger.Resultatet visar att intervjupersonerna i min undersökning har en klar definition av vad traditionell mobbning innebÀr men den skiljer sig dock Ät mellan dem. Deras definition av nÀtmobbning Àr dock mer diffus och de Àr mindre preciserade i sina svar.Det finns frÀmst tvÄ aspekter som pedagogerna framhÄller som de största skillnaderna mellan traditionell mobbning och nÀtmobbning.

En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kÀnnetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jÀmförelse med en Internetaktör. Vi vill Àven fÄ fram framgÄngsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.FrÄgestÀllning: Vad kÀnnetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? ? Akademibokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.Akademibokhandeln och Adlibris Àr tvÄ företag som erbjuder ett likvÀrt sortiment men pÄ helt olika sÀtt. Akademibokhandeln har sin handelsplats i en butik dÀr service Àr deras ledstjÀrna.

En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kÀnnetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jÀmförelse med en Internetaktör. Vi vill Àven fÄ fram framgÄngsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.FrÄgestÀllning: Vad kÀnnetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? ? Akademibokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.Akademibokhandeln och Adlibris Àr tvÄ företag som erbjuder ett likvÀrt sortiment men pÄ helt olika sÀtt. Akademibokhandeln har sin handelsplats i en butik dÀr service Àr deras ledstjÀrna.

En jÀmförelse mellan traditionell och experimentell systemutveckling med avseende pÄ anvÀndarmedverkan

Systemutveckling Àr en komplicerad process som krÀver mycket av det företag som utvecklingsarbetet bedrivs i. För att anvÀndare till systemet skall kunna anvÀnda systemet pÄ ett effektivt sÀtt krÀvs det att systemet uppfyller anvÀndarnas krav. Detta leder till att de behöver delta i utvecklingsarbetet samt fÄ tillfÀlle till att pÄverka i beslutsfattandet. Detta arbete undersöker hur och pÄ vilka sÀtt som anvÀndare deltar i traditionell och experimentell systemutveckling. I samband med denna undersökning har intervjuer med personer frÄn sex IT-företag utförts för att faststÀlla vilka uppfattningar och syner företagen har pÄ dessa tvÄ systemutvecklingsansatser.

Rullande prognoser som alternativ till traditionell budgetstyrning: en fallstudie hos Atos Origin Norr AB

TjÀnsteföretagen befinner sig i en dynamisk omgivning och för att öka sin konkurrenskraft mÄste de snabbt kunna reagera pÄ förÀndringar pÄ marknaden. DÄ en viktig strategisk strÀvan för tjÀnsteföretagen Àr ökad flexibilitet, Àr det vÀsentligt Àven med en flexibel styrning. Ekonomistyrningen Àr ett centralt verktyg för att möta kundernas krav och för att till en lÄg kostnad kunna hÄlla en hög kvalitet pÄ sina tjÀnster. Idag anvÀnds traditionell budgetstyrning i de flesta företag trots att det har framkommit kritik gentemot detta styrmedel. En kontinuerlig och mer aktuell styrning, som kan förbÀttra flexibiliteten och lÀtt kan signalera om förÀndringar i omvÀrlden, Àr rullande prognoser.

Traditionell skolmatematik : En studie av undervisning och lÀrande under en matematiklektion

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka undervisning och lÀrande under en matematiklektion som prÀglas av traditionell skolmatematik. Metoden för undersökningen var en deltagande observation av en matematiklektion i Äk 3 pÄ gymnasiet. Med hjÀlp av begreppen matematikens lÀrandeobjekt, matematiska resurser, eleven som lÀrande aktör och sociomatematiska normer har jag tolkat de resultat som genererats frÄn observationen. TvÄ slutsatser som kan dras av undersökningen Àr att eleverna stimuleras till att bli oberoende lÀrande aktörer i undervisningen av traditionell skolmatematik samt att det i första hand Àr lÀraren som synliggör potentiella matematiska resurser för eleverna. Medvetenheten om elevernas anvÀndande av matematiska resurser skulle kunna pÄverka elevernas lÀrande genom att lÀraren synliggör matematiska resurser pÄ ett mer medvetet sÀtt..

1 NĂ€sta sida ->